Klaga på din rådgivare
Anser du att du har fått vårdslös rådgivning som har drabbat dig ekonomiskt kan du i första hand försöka få kompensation från din rådgivare. Nästa steg är att kontakta den klagomålsansvarige på företaget. Om du fortfarande inte är nöjd kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden eller domstol.
Klaga så fort felet har upptäckts
Du måste reklamera, dvs. klaga, inom skälig tid från det att du upptäckt felet eller borde ha upptäckt felet.
- Inom ett år
Huvudregeln är att du måste lämna in en anmälan till ARN inom ett (1) år från det att du första gången reklamerade till företaget.
Det finns dessutom en specialregel som innebär att om hanteringen av ärendet hos företaget (innefattande omprövning hos kundombudsman eller liknande) har tagit sådan tid att det har gått längre tid än ett (1) år från den första reklamationen till dess att du också har fått en överprövning av ärendet hos företaget, kan du ändå ha möjlighet att få en anmälan prövad hos ARN. Det krävs då att anmälan skickas in till ARN inom två månader från den dag då kundombudsman eller liknande första gången fattat beslut i ärendet.
- 10 års preskriptionstid
En fordran preskriberas efter 10 år.
Reklamera först till din rådgivare
Vänd dig i första hand till din rådgivare och reklamera/klaga på rådgivningen. Berätta vad du är missnöjd med och ställ krav på ersättning (skadestånd).
Klagomålsansvarig på företaget
Nästa steg är att vända sig till den som är klagomålsansvarig på företaget och begära omprövning av rådgivarens beslut.
Allmänna reklamationsnämnden, ARN
ARN prövar opartiskt tvister mellan konsumenter och företag. Det kostar ingenting. Du gör anmälan direkt på ARN:s webbplats.
Domstol
Du kan vända dig till tingsrätten med en stämningsansökan mot företaget. Det är klokt att anlita ett ombud, gärna en advokat eller annan jurist, för att få en bedömning av hur stora möjligheter du har att få rätt i domstol.
Särskilda regler för försäkringsförmedlare
Försäkringsförmedlare är skyldiga att ha en ansvarsförsäkring för att täcka skadeståndskrav.
Särskilda regler för anknutna ombud
Är du missnöjd med rådgivningen som du har fått av ett så kallat anknutet ombud, har även värdepappersbolaget som ombudet är anknutet till ett ansvar för ombudets rådgivning.